پژوهشگران دریافتند تابلیت ها و ترکیبات حاوی کلسیم که مخصوص برای تداوی پوسیدگی استخوان مصرف می شوند، خطر بروز سکته قلبی را افزایش می دهند.
به نوشته هفته نامه آلمانی شپیگل، بررسی های محققان دانشگاه "آکلند" نیوزیلند نشان داد هر چند استفاده از تابلیت های کلسیم برای میلیونها بیمار مبتلا به پوسیدگی استخوان در جهان در بهبودی آنها نقش دارد اما با یافته جدید که مصرف این ماده، خطر مبتلا شدن به سکته قلبی را افزایش می دهد، آنها خواستار تجدید نظری جدی در خصوص مصرف تابلیت های کلسیم برای مریضان شدند.
در این مطالعه که بالغ بر یازده نوع بررسی بالینی از دوازده هزارمریض بعمل آمد و به نیمی از آزمایش شوندگان، ترکیبات کلسیمی و به نیمی دیگر، داروهای کاذب و بدون ماده موثره تجویز شد، مشخص شد جدای از جنسیت، سن و همینطور نوع ترکیبات کلسیمی که آزمایش شوندگان مصرف کرده اند، استفاده از داروهای حاوی کلسیم به میزان سی فیصد خطر مبتلا شدن به سکته قلبی را افزایش می دهد.
به گفته ایان راید از دانشگاه آکلند نیوزیلند چنانچه هزار نفر بمدت پنج سال تمام کلسیم مصرف کنند در مقایسه با افرادی که کلسیم مصرف نکرده اند باید روی بروز چهار مورد سکته قلبی بیشتر حساب کرد.
البته در گروهی که از تابلیت های کلسیم دار استفاده کرده بودند، مشاهده شد در 26 مورد از شکستن استخوان مریضان مبتلا به پوسیدگی استخوان جلوگیری شده است.
گرچه هنوز مشخص نیست مصرف کلسیم چطور در افزایش تراکم استخوان موثر است اما به نظر می رسد ورود بیش از اندازه این ماده در خون برای قلب خطرناک باشد.
این نشریه چاپ آلمان با اعلام اینکه البته هنوز محققان نمی دانند کلسیم چطور یک چنین تاثیری را موجب می شود، اضافه کرد: پس از جذب ترکیبات کلسیمی در بدن، میزان کلسیم موجود در خون، ظرف شش ساعت به بالاترین میزان حد طبیعی خود افزایش می یابد.
با اینحال اگر کلسیم از طریق مواد غذایی جذب بدن شود، بعلت آنکه فرآیند جذب، زمانبر است، چنین حالتی در بدن رخ نمی دهد.
دانشمندان احتمال می دهند میزان زیاد کلسیم در خون، جذب آهک یا همان جرم هایی را که در رگهای خونی تشکیل می شوند، تسریع می کند و حملات و سکته های قلبی و نیز سایر مریضی ها گردش خونی مربوط به عضله قلب از جمله پیامدهای این حالت به شمار می روند.
اشپیگل در ادامه با اشاره به اینکه وجود استخوانهای متزلزل و زود شکن در سنین کهنسالی، بسیاری از زنان را نگران می کند، نوشت: آمارها نشان می دهند حدود سی فیصد از زنان دنیا پس از دوران یائسگی به مریضی پیش رونده پوسیدگی استخوان مبتلا می شوند.
بنابراین برای پیشگیری از توسعه این مریضی، صرفنظر از تبیلغات دوکتوران، کارشناسان تغذیه و روزنامه های سلامت نیز برای کمک به استحکام استخوانها و آمادگی برای مقابله با ضعف استخوانی، مصرف ویتامین "دی" و کلسیم را توصیه می کنند.
تحقیقات بیشتر دانشمندان نیوزلندی نشان داد در میان آزمایش شوندگانی که از ترکیبات کلسیمی استفاده کرده بودند، سکته های قلبی و حملات قلبی منجر به فوت رشد بیشتری داشت.
به گفته ایان راید، بسیاری از مردم بر این باورند مصرف ترکیبات کلسیمی یک کار کاملا طبیعی است؛ در صورتی که اصلا اینطور نیست.
جان کلیلند از دانشگاه "هول" انگلستان در خصوص عوارض احتمالی مصرف کلسیم توصیه کرد: مادامی که ارتباط میان استفاده از کلسیم با افزایش خطر سکته قلبی محرز نشده است، مریضان مبتلا به پوسیدگی استخوان دیگر نباید به تنهایی و یا در ترکیب با ویتامین "دی" از این ماده موثره استفاده کنند.
به همین منظور دانشمندان، ارزیابی مجدد نقش کلسیم بخصوص در تداوی پوسیدگی استخوان و نیز حتی تاثیر آن در افراد سالم را خواستار شده اند.
شپیگل در پایان نوشت: مطالعات بسیاری تاکنون ثابت کرده اند مصرف مکملهای غذایی از جمله مولتی ویتامینها بعلت آنکه بسیاری از آنها با عوارض خطرناکی روبرو هستند، بحث انگیز است.
نتایج این تحقیق در نشریه تخصصی "بریتیش مدیکال" منتشر شده است.






